Bedford Modellen en Productiejaren

Bedford Modellen en Productiejaren

Bedford Modellen en ProductiejarenHieronder staat een overzicht met de best bekende informatie over de Bedford modellen zoals die in het bestaan van Bedford tussen 1931 en 1986 zijn geproduceerd.

Voor afbeeldingen van deze modellen is er dit fotoalbum.

Verder is de korte geschiedenis van Bedford meer dan lezenswaardig voor wie zich interesseert in de historie van Bedford.

 

 

 

1931 – De eerste Bedford Modellen, de W-serie: WHG en WLG

en tevens de bussen WHB en WLB

1932 – Lichte bedrijfswagens: model WS, VYC, ASYC en ASCX

1933 – Introductie van het “zware” 3 ton chassis WT (WHT)

1935 – WTB ( Bus Chassis), tevens updates van WS en VYC

1938 – HC Bestelwagen (300/400kg laadvermogen); werd later PC (500/600kg)

1939 – Introductie van K-M-O series en de OB (Bus Chassis)

1939 – Introductie van de JC bestelwagen en van de militaire MW series

1939 – 1945 Vrijwel geen productie van Bedford modellen voor civiel gebruik

Productie van de HC/PC voor civiel en militair gebruik gaat wel door

De volgende Bedford modellen werden voor het leger ontworpen:

– De OX en de OY, afgeleid van de K-M-O series

– De 4-wiel aangedreven QL

1945 – Hervatting van de productie van Bedford modellen voor civiel gebruik

1952 – Introductie van de succesvolle CA als opvolger van de PC

1952 – Introductie van de “Big Bedford”: het S Type

De 4×4 versie is de RL, die de QL opvolgt.
Het is tevens de basis voor de beroemde “Green Goddess” brandweerwagen

1952 – SB bus chassis

Deze wordt later bekend onder de aanduidingen NFM (benzine) en NJM (diesel)

1953 – A Type volgt de K-M-O series op, waarvan de productie gestaakt wordt.

1957 – A Type gaat verder als D type

1957 – Introductie van het C series Bus Chassis

Ingekort chassis voor 29 zitplaatsen, gebaseerd op S type (bijvoorbeeld Duple Super Vista)

1957 – Introductie van C-type 4, 5 en 6 ton Frontstuur trucks

Cabine gelijk aan de S type Big Bedfords maar met chroom om de gril

1959 – Introductie van het J Type als opvolger van het D Type

1960 – S Type wordt opgevolgd door de TK die 26 jaar in productie zal blijven

1960 – Het VAS Bus Chassis (later PJK) vervangt het C series Bus Chassis

1962 – Introductie van het VAL Bus Chassis

1963 – HA bestelwagen (afgeleid van Vauxhall Viva HA) komt op de markt

1966 – Introductie van het VAM Bus Chassis

1967 – Introductie van de KM series

1969 – De CF volgt de CA op als lichte bestelbus.

1969 – De RL wordt opgevolgd door de van een TK cabine voorziene MK

1970 – YRQ Bus Chassis vervangt de VAM series

1972 – YRT Bus Chassis vervangt de VAL series

1972 – Introductie van de KB Pickup, later Brava, een Isuzu model

1974 – Introductie van de TM Series

1975 – YRT krijgt een 500 series motor en wordt YMT

1975 – YRQ krijgt een 500 series motor en wordt YLQ

1977 – Introductie van de Chevanne light (bestelversie van Vauxhall Chevette)

1978 – Experimenteel JJL Bus Chassis (4 exemplaren en 1 prototype)

1980 – Introductie van het YNT Bus Chassis

1980 – De CF krijgt een facelift, met een hoekiger neus

1982 – TL volgt de TK op, maar een aantal TK modellen blijft in productie

1984 – Introductie van het YNV Bus Chassis (Ventura met luchtvering)

1984 – YLQ wordt hernoemd tot YMP

1984 – De CF wordt opgevolgd door de CF2

1986 – General Motors beëindigt de productie van Bedford

Het label “Bedford” wordt nog vijf jaar gebruikt op enkele modellen bestelwagens van Vauxhall, Isuzu en Suzuki

1988 – Productie van TL en TM wordt hervat door AWD Ltd.

AWD, sinds 1987 de nieuwe eigenaar van de truckfabriek in Dunstable, hervat onder eigen merknaam de productie van TL, TM en enkele militaire modellen. De naam Bedford wordt niet meer gebruikt. Deze productie komt in 1992 ten einde door het faillissement van AWD Ltd.

1991 – Definitief einde van het merk Bedford

Lees ook de korte historie van Bedford.

Deze lijst wordt bijgewerkt, telkens als betere informatie beschikbaar komt.