Bedford Modellen en Productiejaren
Hieronder staat een overzicht met de best bekende informatie over de Bedford modellen zoals die in het bestaan van Bedford tussen 1931 en 1986 zijn geproduceerd.
Voor afbeeldingen van deze modellen is er dit fotoalbum.
Verder is de korte geschiedenis van Bedford meer dan lezenswaardig voor wie zich interesseert in de historie van Bedford.
1931 – De eerste Bedford Modellen, de W-serie: WHG en WLG
en tevens de bussen WHB en WLB
1932 – Lichte bedrijfswagens: model WS, VYC, ASYC en ASCX
1933 – Introductie van het “zware” 3 ton chassis WT (WHT)
1935 – WTB ( Bus Chassis), tevens updates van WS en VYC
1938 – HC Bestelwagen (300/400kg laadvermogen); werd later PC (500/600kg)
1939 – Introductie van K-M-O series en de OB (Bus Chassis)
1939 – Introductie van de JC bestelwagen en van de militaire MW series
1939 – 1945 Vrijwel geen productie van Bedford modellen voor civiel gebruik
Productie van de HC/PC voor civiel en militair gebruik gaat wel door
De volgende Bedford modellen werden voor het leger ontworpen:
– De OX en de OY, afgeleid van de K-M-O series
– De 4-wiel aangedreven QL
1945 – Hervatting van de productie van Bedford modellen voor civiel gebruik
1952 – Introductie van de succesvolle CA als opvolger van de PC
1952 – Introductie van de “Big Bedford”: het S Type
De 4×4 versie is de RL, die de QL opvolgt.
Het is tevens de basis voor de beroemde “Green Goddess” brandweerwagen
1952 – SB bus chassis
Deze wordt later bekend onder de aanduidingen NFM (benzine) en NJM (diesel)
1953 – A Type volgt de K-M-O series op, waarvan de productie gestaakt wordt.
1957 – A Type gaat verder als D type
1957 – Introductie van het C series Bus Chassis
Ingekort chassis voor 29 zitplaatsen, gebaseerd op S type (bijvoorbeeld Duple Super Vista)
1957 – Introductie van C-type 4, 5 en 6 ton Frontstuur trucks
Cabine gelijk aan de S type Big Bedfords maar met chroom om de gril
1959 – Introductie van het J Type als opvolger van het D Type
1960 – S Type wordt opgevolgd door de TK die 26 jaar in productie zal blijven
1960 – Het VAS Bus Chassis (later PJK) vervangt het C series Bus Chassis
1962 – Introductie van het VAL Bus Chassis
1963 – HA bestelwagen (afgeleid van Vauxhall Viva HA) komt op de markt
1966 – Introductie van het VAM Bus Chassis
1967 – Introductie van de KM series
1969 – De CF volgt de CA op als lichte bestelbus.
1969 – De RL wordt opgevolgd door de van een TK cabine voorziene MK
1970 – YRQ Bus Chassis vervangt de VAM series
1972 – YRT Bus Chassis vervangt de VAL series
1972 – Introductie van de KB Pickup, later Brava, een Isuzu model
1974 – Introductie van de TM Series
1975 – YRT krijgt een 500 series motor en wordt YMT
1975 – YRQ krijgt een 500 series motor en wordt YLQ
1977 – Introductie van de Chevanne light (bestelversie van Vauxhall Chevette)
1978 – Experimenteel JJL Bus Chassis (4 exemplaren en 1 prototype)
1980 – Introductie van het YNT Bus Chassis
1980 – De CF krijgt een facelift, met een hoekiger neus
1982 – TL volgt de TK op, maar een aantal TK modellen blijft in productie
1984 – Introductie van het YNV Bus Chassis (Ventura met luchtvering)
1984 – YLQ wordt hernoemd tot YMP
1984 – De CF wordt opgevolgd door de CF2
1986 – General Motors beëindigt de productie van Bedford
Het label “Bedford” wordt nog vijf jaar gebruikt op enkele modellen bestelwagens van Vauxhall, Isuzu en Suzuki
1988 – Productie van TL en TM wordt hervat door AWD Ltd.
AWD, sinds 1987 de nieuwe eigenaar van de truckfabriek in Dunstable, hervat onder eigen merknaam de productie van TL, TM en enkele militaire modellen. De naam Bedford wordt niet meer gebruikt. Deze productie komt in 1992 ten einde door het faillissement van AWD Ltd.
1991 – Definitief einde van het merk Bedford
Lees ook de korte historie van Bedford.
Deze lijst wordt bijgewerkt, telkens als betere informatie beschikbaar komt.