De impact van de nieuwe regels belastingvrijstelling oldtimers
Waarschijnlijk het meest besproken onderwerp in de oldtimerwereld is (het wegvallen van) de belastingvrijstelling. Sinds vorig jaar het regeerakkoord openbaar werd gemaakt beheerst de MRB-vrijstelling de oldtimeragenda. De onrust dia al snel na het bekend worden van het nieuws ontstond was zeker niet onterecht. Voor veel liefhebbers en ondernemers is de impact groot. De cijfers die VWE vorige week naar buiten bracht bevestigen dit.
In Nederland rijden rond de 260.000 oldtimers rond. Dit zijn auto’s die ouder dan 25 jaar zijn. Binnen deze groep oldtimers moet voor 70% straks weer MRB worden betaald. Slechts 30% van alle oldtimers in Nederland blijven volledig belastingvrij. Eigenaren van benzine-oldtimers die tussen de 25 en 40 jaar oud zijn (bijna 46% van alle oldtimers) kunnen daarbij gebruik maken van een overgangsregeling. De regeling houdt in dat oldtimer-auto’s op benzine ouder dan 26 jaar een kwarttarief MRB betalen met een maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Let op: dus ook niet geparkeerd staan aan of bij de openbare weg!
Bezitters van oldtimerauto’s die als brandstof LPG of diesel kennen en tussen de 25 en 40 jaar oud zijn, betalen vanaf 1 januari het volle pond. Het gaat hierbij om een groep oldtimers van bijna 63.000 auto’s. Als we nog wat verder inzoomen zien we dat in deze groep het merk Mercedes Benz (W201, W124, W123 en W126) met 25% van het totaal vertegenwoordigd. Voor bijvoorbeeld een W124 200D moet, afhankelijk van de provincie, al snel 1200 euro MRB per jaar (10 x het maximale tarief voor een vergelijkbare benzine-uitvoering) worden betaald. Niet alleen Mercedes maar ook bijvoorbeeld Volkswagen (Golf) is sterk vertegenwoordigd in deze groep. Wat gaat er straks gebeuren met deze oldtimers?